Finishing the game

De laatste paar weken hebben we hard gewerkt aan het project. Veel deadlines zijn gesteld, gehaald en mislukt. Het is natuurlijk de bedoeling dat het spel al over een week wordt gepresenteerd, dus we moeten nu de laatste features er nog inzetten en de laatste tweaks maken. Maar dat weerhoudt ons er niet van om de laatste ideeën nog in het spel te persen!

In een paar weken heeft het spel op eens een werkend shop systeem, meer enemies, boss fights, meer wapens en nog veel meer! Het shop systeem en de HUD valt misschien wel het meest op, Maurits en Dirk hebben hard gewerkt om hier mooie sprites voor te maken en dat zie je ook. We hebben nu een health bar voor jezelf en je base bovenin van het scherm staan en links onderin staan je wapens waar je doorheen kan scrollen. Als je het spel gaat spelen telt het spel eerst af van 5 naar 0 voordat de enemies spawnen. Als het je lukt om ze allemaal dood te schieten geeft het spel je even aan hoeveel punten je hebt behaald en hoeveel geld je er bij hebt gekregen. Vervolgens kom je in de shop en kan je upgrades kopen of je base repareren. Je kan onder andere ook al turrets kopen die rond je base rondvliegen om je te helpen. Iemand vond het leuk om de prijzen van alles flink naar beneden te gooien waardoor het enorm makkelijk werd om honderden turrets te kopen, deze turrets deden allemaal hun stinkende best om enemies dood te schieten, het resultaat is een prachtig patroon aan kogels. Iedereen kon hier wel om lachen en ging vervolgens het limiet van hun laptop opzoeken...


Het laat wel meteen zien hoeveel particles en objecten het spel aan kan voordat het niet meer werkt (wat wel meer dan duizenden zijn!) en het laat zien hoe moeilijk het eigenlijk is om een mooie balans voor de speler op te stellen. Het moet niet te moeilijk zijn maar ook niet te makkelijk. Hiervoor moeten we de prijzen van alle wapens en upgrades in de shop gaan tweaken zodat je niet instant dood gaat maar dat je het niet, zoals boven te zien is, op eens enorm makkelijk krijgt.

Over wapens gesproken, we hebben een mooi, werkend (!) wapen systeem in het spel gezet. De wapens zijn nu je standaard geweer, een shotgun, een sniper en een grenade launcher. De laatste drie kan je in de shop kopen en upgraden, de eerste kan je alleen upgraden. Als je een wapen upgrade krijgt hij meer damage of schiet hij sneller. Wanneer je de sniper upgrade krijgt het ook een langere range en een grotere ‘penetrationdepth’, oftewel door hoeveel enemies een kogel kan voordat de kogel verdwijnt.

Naast wapens, wapen upgrades en turrets zijn er nog upgrades voor de character die je kan kopen in de shop. Zoals een upgrade die je maximale health of de snelheid van de character vergroot. We moeten nog meer van dat soort upgrades maken/bedenken voor in de shop, want er kan nog wel wat bij. Een idee is om nog een upgrade te maken die ervoor zorgt dat de character sneller ‘respawned’ wanneer je dood bent gegaan.

Het spel is al bijna klaar, maar er zijn wel nog wat kleine bugs die gefixed moeten worden. Laatst bij het doen van een testrun overleefde ik nog net een wave, al was de healthbar van de base helemaal leeg. Ik had erg veel geluk:
Dat luck tho

Kleine bugs als deze kom je vaak alleen tegen als je het spel speelt, dus dat is het leuke van de fase waarin we nu zitten. Er hoeft niet heel veel nieuws meer gemaakt te worden, maar we kunnen het spel gaan spelen om eventuele bugs te vinden. En dat is leuk want het is een best leuk en verslavend spel geworden, al zeg ik het zelf. Als je begint met spelen wil je niet zo snel stoppen, omdat je steeds weer een wave verder wil komen en upgrades wil kunnen kopen met het geld dat je elke wave verdiend.

De grote dingen die nog gedaan moeten worden is het maken van een startscherm en het compleet maken van de shop. Wanneer dat is gedaan is het spel echt af en kan het gebrand worden op een CD/DVD. Die we vervolgens in een doosje doen met een prachtige cover waar Orissa nog mee bezig is. Natuurlijk is onze game vanaf volgende week ook hier op de site te downloaden. Houd daarvoor de pagina ‘Onze Game’ in de gaten. Daar plaatsen we binnenkort ook nog een trailer van de game, gemaakt door Wouter. Vrijdag 31 januari is er een symposium waar we onze game zullen presenteren en wellicht nemen we nog een award mee naar huis!